"Phi phi" säger alla när de vill förbi

Min vardag nu. Maste saga att jag gillar den. Igar akte vi runt bland Phi phi oarna och snorklade och badade. Nu ska vi ga och ata kvallsmat pa stranden, var mandagstradition!

The biggest bathtub I've ever seen

Efter en 20 timmars bussresa och alldeles för lite sömn är vi äntligen framme på ön Koh phi phi på den sydvästra  sidan av Thailand, det innebär att vi inte behöver resa lika långa sträckor som innan vilket vi gillar. Vi kom hit i morse, hittade snabbt ett hotell (varsin säng denna gång, wow) och sedan gick vi ner till stranden på en gång. Stranden var för övrigt helt underbar, och vattnet var om möjligt ännu underbarare då det var så himla varmt, det var som att kliva i ett jättebadkar som man aldrig ville gå upp ifrån. Imorgon ska vi träffa Lisa och Felix och tillbringa några dagar med dem vilket ska bli jättekul, nu var det ett bra tag sedan vi sågs.

Jag kan lugna er och framför allt mig själv med att vi bor på en högre höjd, 50 m ifrån en räddningsplats ifall att det skulle komma en tsunami. Har ju under det senaste halvåret drömt mardrömmar om tsunamisar några gånger i veckan, bara i förrigår drömde jag tre drömmar om tsunamisar under en och samma natt. Så jag är noga med att kolla var man kan springa om det skulle hända samt att se ut i vattnet någon gång ibland. Haha, jag vet att jag låter helt sinnessjuk!

Idag är det exakt 2 månader tills vi kommer hem vilket innebär att ½ månad redan har gått. Det är galet.

Not lonely at lonely beach

Nu har vi stannat på en och samma plats i hela 5 dagar, wow. Vi bor i ett lite mindre samhälle med en fin strand och mysiga restauranger. Vädret har inte alltid varit på vår sida och på kvällarna har regnet öst ner, men vi är glada att solen skiner på dagarna.

Såhär fint bort vi nu, vi valde att lyxa till det och inte ha några hål i taket i bungalown så då fick det bli denna. Bra val eftersom det regnat flera nätter och smarta som vi är har vi alltid hängt ut handdukarna som istället ständigt är blöta istället för att de torkar. Ett nytt strandlinne, sååå skön.

Vår vaktkatt "Heini".

Hängstället. Ett fint stranddäck där man sitter på kuddar och kan äta alla måltider och se ut över havet. Vi gillart starkt!

Självklart är måltiderna här alltid det vi längtar till. Maten är underbar, på gatan, i restaurangerna, på marknaden, mums mums mums. Igår kväll gick vi ut för att äta på en av de mysiga restaurangerna men hamnade istället på Magic garden, en restaurang/bar där de bjussade på GRATIS grillspett med kyckling, grönsaker och ananas samt någon god majsröra. Vi tackade inte nej. Som vi säger "Ät/drick det du tycker är gott, OCH det som är gratis". Vi fick även se en häftig eldshow och drack mojitos! Det var en härlig kväll. Tyckte dock lite synd om de som grillade eftersom det plötsliga regnet kom lite då och då och de fick springa fram och tillbaka med maten på grillen. Imorgon sitter vi på bussen igen, 24 timmars resa denna gång. Nu ska vi ta oss till den sydvästra delen av Thailand och första stopp är Krabi. Kram från oss! Hjärta!

Tidsfördriv på stranden

"Mamma, pappa, barn" heter boken som jag precis läst ut och den rekommenderar jag starkt. En riktigt bra deckare som man läser ut på några timmar!

Hittade inget bra att måla av, Bea och Lovisa ställde inte upp som modeller så då tog jag det första jag såg framför mig, mina fötter. PENT!

Living the dream

Igår vid 17-tiden anlände vi på ön Koh Chang efter en 23 timmars resa. Vi stannade i Bangkok för ett bussbyte och givetvis kom ingen till turistbyrån som vi skulle hämtas på. Som tur är finns det snälla människor i Thailand och en kille som hette Din satte oss i en minibuss som skulle åka hela vägen till Koh Chang. Vi var förvirrade men helt klart nöjda! Nu bor vi i ett sött litet radhus som ligger en bit ifrån stranden, vi kämpar varje gång vi går dit då det är en brant uppförsbacke hela vägen. Som att värmen inte räckte för våra varma kroppar, stackars, stackars oss va? Igår kväll tittade vi lite på marknaden och jag kan meddela er att vi hittat lite presenter hem härifrån. Vi åt även en underbart god middag för hela 34 kronor, ja, det fick bli lite lördagslyx. Idag gick vi upp tidigt, inte halv sju som tänkt, (Lovisa och jag hade tänkt springa men.. denna gång har vi ju en mjuk säng, sängarna tidigare har ju varit så hårda och annars har vi sovit på bussen, så det var okej denna gång) för att gå ner till stranden och tillbringa vår dag där. Varmt JA, soligt NEJ. Mycket moln denna dag men det var skönt ändå. När vi var klara med stranden köpte vi med oss öl och chips och lyssnade till det plötsliga regnet ute på vår terrass. Nu är det snart sovdags och imorgon byter vi från White sand beach till Lonely beach. En bungalow vid stranden skulle sitta fint. Puss

I vantan pa buss.

Mumma, godaste maltiden hittils!

Koh Chang, white sand beach, lite molnigt denna dag dock

Glada tjejor? Jag lovar, de ar det egentligen!

I alla fall nu!

In the djungel...

Idag var det dags för djungeläventyret som vi sett fram emot. Första stoppet var en fjärilsfarm som bara hade en sorts fjärilar, men fina blommor som vägde upp. Sedan åkte vi äntligen upp i bergen som jag hoppats på, upp mot toppen för att sedan åka forsränning i ca 40 minuter. Det gick vilt till med nästa gång är vi redo att åka ännu snabbare. Inga bilder blev det dock för det var för blött.

Efteråt red vi på elefanter. Jag satt självklart längst fram vid huvudet och ledde elefanten, svettiga öron hade den och tyckte om små bananer som man fick mata den med. Gubben som satt med mig var coollugn. Vi gick på land och i vatten med elefanten och det kändes nästan som ett träningspass att hålla sig kvar.

Det var varmt, man var skitig och hade ballerinaskor men självklart stoppade det inte oss från att hika i djungeln i 1 h tills vi kom fram till ett jättefint vattenfall där vi kunde svalka oss.

Vi avslutade dagen med att åka bambubåt i floden, lagom fridfullt för att sedan somna gott i bussen hem.

Kort och gott! Har även äntligen provat banana pancakes för första gången och jag älskade det. Imorgon tar vi bussen och åker söderut mot Koh Chang, en 20 timmars bussresa, tummen upp. Vet inte när nästa inlägg kommer då jag inte vet när vi har internet nästa gång, har ju haft lyxen med trådlöst på vårt guest house nu. Godnatt, sovdags!

Here we go

I måndags kväll anlände vi till Bangkok, med ryggsäckarna på och utan boende. Efter en taxiresa senare, tre svettiga brudar och en massa virr hittade vi ett hotell med riktigt fräsiga väggar och gardiner, se bara. Sedan ut för att köpa första måltiden, givetvis nudlar!
Dagen efter tog vi bussen till norra Thailand, Chiang Mai istället. Färggladaste bussen med liggsäten inuti. En lampa som tändes precis när man somnat och en busschafför som tog paus var 30:e minut. Resan tog 9 h och vi anlände 6 på morgonen och även denna gång utan boende. Självklart löste vi det igen. En taxigubbe försökte lura oss på ett dyrt hotell fast det bara var ca 5 timmar till utcheckning så vi tog vårt pick och pack och gick därifrån ut i mörkret. Hittade en öppen turristinformation där vi satte oss och planerade morgondagen: Djungeläventyr! Sedan hittade vi ett hotell för ynka 25 kr/natten, med mintgröna väggar och blommiga stenhårda sängar. SCORE!

Utanför vårt söta Guest house.

Vår mumsiga frulle!
Marknad. Sånt gillar vi.

Vårrulletanten!
Vårrullle-Bea.

Utsikt i Chiang Mai. Dit ska vi imorgon!

Förutom att upptäcka staden har vi även lyxat till det med varsin timmes thai-massage. Det var skönt, konstigt och riktigt roligt. Har nog aldrig känt mig så vig som då, haha. Att jag hade ont i ryggen dagen efter vet jag inte om det beror på massagen eller de hårda sängarna, kanske en kombo? Nu ska vi ut och äta kvällsmat! Puss på er där hemma!

Life is short, eat cheesecake

Inte en lugn stund har jag haft de senaste dagarna, hela tiden kommer jag på nya saker jag måste göra. Jag går igenom min packlista och packning varannan timme och jag har ett ständigt pirr i magen. Matthias kom hit igår och han har lyckats hålla mig lite lugnare, trots det att jag mest hela tiden bara tänker på min packning. Trodde jag packat för mycket, tills Patricja tyckte jag hade för lite istället, men istället för att få panik litade jag på det jag trodde jag behövde. Idag har jag haft min fejk-födelsedag, vi åt tacopaj tills vi alla såg gravida ut. Sedan chokladkaka och jag hade även gjort en cheesecake, den nedan. Visste dock inte att den skulle vara i ugnen i 2 h så den blev inte klar förns vid 23-tiden och då var ingen sugen längre, förutom jag! Nu är jag klar med allt, tror jag... kommer nog inte bli att jag sover en blund inatt. Nästa gång vi hörs är jag förhoppningsvis på andra sidan jordklotet!

Catch me if you can

Många ärenden idag och lite lek. Första stoppet blev på Media markt på jakt efter en ny dator till Moa. Hur kommer det sig att de frågar om man behöver hjälp när man inte behöver det och när man väl behöver hjälp så finns det ingen som har tid? Som tur är kan man roa sig med annat där med. Sedan mot stan och köpa packpåsar och en magväska till mig och därefter Willys för att köpa på tok för mycket mat som Moa ska ha med sig till Norge. Jag bar två tunga kassar i varsin hand från bilen mot Moas hus, gick snabbt på grund av kylan och de tunga kassarna = stort misstag. Inte visste jag att under snön gömde sig en fruktansvärd isbana och jag ramlar baklänges omkull och all lyckas landa på min armbåge som nu har en väldigt stor bula och gör väldigt ont. Sedan har vi bytt musik med varandra och besökt Lisa B, där såg vi på "Tangled", en smågullig film faktiskt. Självklart lyckades jag halka och ramla på rygg IGEN när jag klev ur bilen. Seriöst, det är livsfarligt där ute, tror jag håller mig inomhus nu! Nu har jag ätit upp en påse popcorn och fixar med musiken. Imorn upp tidigt och lämna Moset till tågstationen!

Isbana nr 1, här har jag soppat fram isen så Moa inte skulle missa den gömda isen som jag.

..och så gömd isfläck nummer 2, dock ser man mest avtrycket av min snygga landning.

Sen en tid tillbaka

Idag skulle min pappa ha fyllt 53 år, så idag tänker jag på honom!

A little city, a little cafe

Idag har jag promenerat med Moa och Maria, vi kom fram till att Söderköping är litet, faktiskt. På 15 minuter har man i princip hunnit gå runt hela staden, inte mycket att skryta med. Eller också kanske det beror på att vi är så himla snabba? Därefter mötte jag upp Bea, och vi gick till "Lilla cafét", allt är nämligen litet i Söderköping. Eller är vi bara stora? Åt salladen nedan, riktigt god, riktigt mycket, det på bilden var nämligen det jag inte orkade äta upp, men framför allt riktigt fin tallrik, haha! Himla mysigt är det. Ikväll ska jag och Michael ge oss på ett spinningpass, känns duktigt. Tycker att jag borde klara det nu för min kondition har faktiskt förbättrats, har varit ute och sprungit ca 3 ggr i veckan sedan jag kom hem från Norge, och igår sprang jag i över en timme i regnet, snabbt men inte ett dugg trött blev jag. High five på mig själv!

Six days left

Sex dagar kvar till avresa. Det är inte ens en vecka. Nyss var det ju månader kvar. Jag är redan i full gång och packar, har en lång att-göra-lista som jag bockar av lite i taget varje dag. Bäst att vara i god tid, då glömmer man inte något viktigt lika lätt. Förutom att ha packat samt gjort lite ärenden (ojoj, vuxnpoäng nästan), så har jag också storstädat mitt rum, och småstädat i huset, ja, lite duktig måste man ju också vara när man bara är ledig hemma. Snart ska jag och Bea ta bussen in till Norrköping och möta Lovisa, då ska vi ha vår packningsrunda. Vi börjar hos Lovisa, sedan hem till Bea och mig. Tror ni vi kommer glömma nåt om vi kontrollerar allas packningar? Haha.

Sleepover at Patricja

Heldag med Kasper igår och självkart innebar det att jag var tvungen att stiga upp vid 7 på morgonen, vilket är jääättetidigt för mig, lediga jag som inte går upp före 10 om jag inte måste. Barnprogram och frukost för att sedan bege oss till Busfabriken. Hjälp. Min lillebror är galen. Springer runt där bland dessa jätteklätterställningar och räknar med att jag ska hänga med i hans tempo. Svettet rann minsann, haha. På eftermiddagen åkte vi till Patricja för att ha en sova-över-kväll hemma hos henne. Vi spelade spel, såg film och så blev det lite bad och stänk. Vi får inte glömma fyrarättersmiddagen: Chips med dipp till förrätt, pizzabullar till varmrätt, våfflor till efterrätt och chips och godis till efterefterrätt. Sedan somnade vi mätta och tidigt.

Bilder kmr.

Precious

Denna film såg jag igår. Helt klart bland mina topp tio. Hemsk men värd att se, den sätter verkligen ett avtryck i en efter att man sett den. Handlar om en överviktig 16-åring tjej som är gravid med sitt andra barn. Hon har haft en fruktansvärd uppväxt och förlorat allt hopp, men hon ger inte upp utan kämpar hela tiden mot alla odds.