Once upon a time..

Det var en gång två tjejer som fick för sig att de skulle flytta till Norge. Året var tvåtusentio och sommaren hade precis tagit slut. Tjejerna hette Moa och Cathrine. Moa ville samla ihop pengar till en asienresa och Cathrine var uttråkad men ville gärna tjäna in en slant hon med. Så det var bara att trycka ner sitt liv i en väska och sätta sig på Swedbus. Jag paxade platser och Moa lastade in väskorna i bussen, ja ni ser hur glad hon var över det.
Taggade var vi och det var bara att ge sig ut på Karl Johan och dela ut CV:n.
Trötta kom vi hem. La oss i vår kära luftmadrass med älskade biffen och nudlarna och lite vänner-avsnitt. Inte visste vi då att snart Norge-depressionen skulle ta vid. (När man varit arbetslös i mer än 3 dagar) P.s. handdukarna bredvid mig föreställer Moas kudde eftersom smarta tjejen glömde ta med det, OCH täcke.
Sådana följde med oss väldigt ofta i dessa mörka tider.
Självklart hann vi även med lite sightseeing under våra två arbetslösa veckor, något som känns som en evighet i Oslo. Bland annat många kvällar på akerbrygge vid hamnen, "dublin", operahuset och vildmarken!
Eftersom det är 20-årsgränd överallt och vi endast var 19 då försökte vi hitta ett ute-ställe med 18-årsgräns. Det slutade med att gick med kartan i hand, gick vilse över hela oslo i klackar och avslutade kvällen på donken! Fint!
Annars var mat ett väldigt stort intresse för oss, även fast vi inte lagade något avancerat, dvs massa pasta och köttbullar/fiskpinnar typ varje dag i för lång tid. Ja, det fanns en anledning till att vi gick upp 7 kg var på 4 månader haha. Korvätartävling, jag mot Kim. Jag åt åtta. Förlorade med en korv.
Köttbulle pizza? Fet en också.
En dag fick vi för oss att baka eget bröd då vi tröttnat på firstprice bröd med sylt på. Resultatet blev detta, ja, man är inte så smart när man tror att jästen är frön som man ska strö över degen...
Sedan började jobbdagarna på H&M och det var bara att tvinga sig upp, klä på sig och laga frukost för två. Ja, jag var ju den som fick laga frukosten, gröt och äta själv eftersom Moa tyckte jag smaskar för mycket. Så vi fick helt enkelt äta frukost i skift.
Några av Moas dagens outfit:
Sedan träffade vi vår Oslo-family, fina Sofia och Jennie. Många middagar, myskvällar och spårade kvällar.
Tur var väl det för nu kunde någon hjälpa oss äta upp 3.5 kg choklad. Sa jag att det inte finns nåt stopp på mig och Moa?
På jobbet fann vi även våra älskade brass-monkeys! Mathildorna.
Självklart var vi king på jobbet, att packa varor på H&M och blev "befodrade" till att jobba på fucking mailorder haha. Det betydde en dödsgång på en 90-väg, en timmes resa, sura tanter, en irriterande ringklocka och en massa spring. Vi bockade och bugade.
Sedan kom dagen vi alla fruktat. Dagen Moa flyttade hem för att åka på sin asien-resa. Jag överraskade henne med en hejdå-middag, glass o pannkakor. Lite det bästa vi visste. Och när hon flyttade betydde det att jag inte längre behövde sova på min 2½ rad på luftmadrassen, men gjorde det ändå. Ingen som surar när man kommer hem från jobbet för att hon inte fått i sig någon mat! Norge var sig inte likt, men ändå började ett helt nytt kapitel i mitt liv men det tar vi en annan gång.

Kommentarer
Postat av: anne

:)

2011-11-03 @ 20:22:43
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Ester

Som sagt, klockrent.

2011-11-05 @ 01:05:47
URL: http://bortomhorisonten.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0